Program Prewencji Suicydalnej „Wstęga Życia”
autorstwa mgr Pameli Przybyła

 

Program Prewencji Suicydalnej ma na celu zapewnienie wsparcia w sytuacjach zagrożenia uczniom, nauczycielom i rodzicom oraz stworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego.
Program obejmuje działania prewencyjne, interwencyjne i wspierające, które mają na celu minimalizację ryzyka prób samobójczych i samookaleczeń oraz wsparcie uczniów w trudnych momentach.

Kluczowym elementem programu jest Grupa Reagowania, przeszkolona w zakresie interwencji kryzysowej, oraz Grupa Nadzorująca, odpowiedzialna za stały nadzór
i ewaluację podejmowanych działań. Uczniowie mają dostęp do różnorodnych form wsparcia, takich jak Skrzynka Zmartwień, Dni Zdrowia Psychicznego oraz program „Strefa Spokoju i Wsparcia”.

Dzięki kompleksowemu i zintegrowanemu podejściu, program wspiera rozwój emocjonalny i społeczny uczniów, promując zdrowie psychiczne i dobrostan w całej społeczności szkolnej.

1. Grupa Reagowania

Skład Grupy:

  • 1 pracownik administracji
  • 1 pracownik obsługi
  • 2 nauczycieli
  • 1 wychowawca świetlicy
  • 1 pedagog szkolny (stały członek grupy)

Szkolenia i spotkania:

  • Szkolenie z interwencji kryzysowej w sytuacji samookaleczenia/próby samobójczej ucznia (zwanej dalej sytuacją zagrożenia): jednorazowe, Obejmuje techniki interwencji kryzysowej, procedury postępowania oraz wsparcie emocjonalne.
  • Szkolenie z zakresu zapobiegania sytuacjom zagrożenia: jednorazowe, obejmujące metody prewencji, strategie budowania wsparcia emocjonalnego oraz techniki pracy z uczniami o podwyższonym ryzyku. Obejmuje techniki interwencji kryzysowej, procedury postępowania oraz wsparcie emocjonalne.
  • Szkolenie z zakresu rozpoznawania symptomów poprzedzających sytuacje zagrożenia: jednorazowe, prowadzone przez psychologa szkolnego i pedagoga specjalnego. Skupia się na identyfikacji wczesnych sygnałów ostrzegawczych, obserwacji zachowań uczniów oraz odpowiednich reakcjach.
  • Spotkania ewaluacyjne (grupa reagowania i nadzorująca): co 3 miesiące, mające na celu omówienie dotychczasowych działań, analizę przypadków, wprowadzenie ewentualnych korekt i ocenę skuteczności interwencji.
  • Stały nadzór grupy przez grupę nadzorującą: regularne raportowanie działań i wsparcie merytoryczne ze strony grupy nadzorującej.

2. Grupa Nadzorująca

Skład Grupy:

  • Dyrektor szkoły
  • Pedagog specjalny
  • Psycholog szkolny
  • Koordynator programu „Wstęga Życia” – mgr Pamela Przybyła (zwany dalej koordynatorem)

Szkolenia i działania:

  • Szkolenie z zakresu podziału zadań dotyczących prowadzonego nadzoru nad grupą reagowania (Dyrektor i Koordynator): jednorazowe, aby jasno określić role i odpowiedzialności członków grupy nadzorującej.
  • Szkolenie z zakresu zapobiegania sytuacjom zagrożenia: jednorazowe dla psychologa szkolnego i pedagoga specjalnego, mające na celu przekazanie najnowszych metod prewencji oraz technik wsparcia uczniów.
  • Szkolenie z zakresu rozpoznawania symptomów poprzedzających sytuacje zagrożenia: jednorazowe – dla psychologa szkolnego i pedagoga specjalnego, skupiające się na wczesnej identyfikacji i reakcji na sygnały ostrzegawcze.
  • Stałe raportowanie koordynatorowi: dyrektor szkoły raportuje każdorazowo wystąpienie sytuacji zagrożenia oraz regularnie przekazuje raporty z działań prewencyjnych i interwencyjnych.
  • Pilne spotkania grupy nadzorującej: zwoływane w przypadku wystąpienia sytuacji zagrożenia, w celu analizy, wprowadzenia korekt w działaniach profilaktycznych oraz oceny skuteczności dotychczasowych interwencji.

3. Uczniowie

Programy i wsparcie:

  • Skrzynka zmartwień i pomysłów/e-mail: uczniowie mogą anonimowo wrzucać swoje przemyślenia, pomysły lub potrzeby związane ze zdrowiem psychicznym do skrzynki lub wysyłać na dedykowany e-mail. Skrzynka jest regularnie monitorowana przez psychologa szkolnego i pedagoga specjalnego.
  • Dzień Zdrowia Psychicznego: organizowany raz w miesiącu, dzień poświęcony zdrowiu psychicznemu. Podczas tego dnia uruchamiana jest skrzynka na MsForms, gdzie uczniowie mogą zasygnalizować problemy bez obaw, że rówieśnicy się dowiedzą.
  • Edukacja emocjonalna: wprowadzenie do programu nauczania zajęć z zakresu rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami, dla najmłodszych ( klasy 1-3)
  • Program wsparcia rówieśniczego: szkolenie wybranych uczniów w zakresie udzielania wsparcia emocjonalnego swoim rówieśnikom, tzw. „Rówieśniczy Ambasadorzy”.
  • Indywidualne wsparcie psychologiczne: umożliwienie regularnych spotkań uczniów z psychologiem szkolnym, dostępność konsultacji indywidualnych dla uczniów zgłaszających potrzebę wsparcia.
  • Warsztaty tematyczne: organizowanie warsztatów i spotkań z psychologami, terapeutami oraz osobami z doświadczeniem w radzeniu sobie z kryzysami emocjonalnymi.
  • „Bezpieczna Przestrzeń”: stworzenie w szkole specjalnej strefy, gdzie uczniowie mogą się wyciszyć, porozmawiać z psychologiem lub pedagogiem, dostępnej w czasie przerw i po zajęciach.
     

4. Opieka w Przypadku Śmierci Samobójczej Ucznia

Działania:

  • Wsparcie kryzysowe dla uczniów i pracowników szkoły: natychmiastowa pomoc psychologiczna, indywidualne i grupowe sesje wsparcia.
  • Komunikacja z rodzicami i opiekunami: poinformowanie rodziców
    o zaistniałej sytuacji oraz oferowanie im wsparcia psychologicznego.
  • Pamięć i szacunek: organizacja wspomnień i uroczystości upamiętniających zmarłego ucznia, w sposób delikatny i z szacunkiem.
  • Analiza i korekta działań prewencyjnych: gruntowna analiza zaistniałej sytuacji, ocena skuteczności dotychczasowych działań prewencyjnych
    i wprowadzenie koniecznych zmian.
  • Wsparcie długoterminowe: monitorowanie i wsparcie uczniów oraz pracowników szkoły przez dłuższy okres po wydarzeniu, aby zminimalizować ryzyko dalszych kryzysów emocjonalnych.

5. Opieka w Przypadku Próby Samobójczej Ucznia

Działania:

  • Natychmiastowa interwencja kryzysowa: zapewnienie natychmiastowej pomocy medycznej i psychologicznej dla ucznia, który podjął próbę samobójczą. Interwencja grupy reagowania zgodnie z ustalonymi procedurami.
  • Wsparcie dla ucznia: indywidualne sesje terapeutyczne z psychologiem szkolnym oraz specjalistami z zewnętrznych ośrodków zdrowia psychicznego. Planowanie dalszej terapii i monitorowanie stanu psychicznego ucznia.
  • Wsparcie dla rodziny: zapewnienie rodzicom i opiekunom wsparcia psychologicznego oraz informowanie ich o dostępnych zasobach
    i możliwościach terapeutycznych. Regularne spotkania z rodzicami w celu monitorowania postępów ucznia.
  • Wsparcie dla klasy i nauczycieli: organizacja spotkań z psychologiem dla klasy, aby omówić wydarzenie i zapobiec stygmatyzacji ucznia. Wsparcie emocjonalne dla pracowników szkoły, którzy mogą odczuwać stres związany z sytuacją.
  • Edukacja i prewencja: prowadzenie dodatkowych warsztatów i zajęć dotyczących zdrowia psychicznego i radzenia sobie z kryzysami emocjonalnymi. Zwiększenie świadomości wśród uczniów na temat dostępnych form wsparcia.
  • Monitorowanie stanu ucznia: regularne spotkania z uczniem i jego rodzicami w celu oceny stanu psychicznego i dostosowywania planu wsparcia. Tworzenie indywidualnego planu edukacyjno-terapeutycznego. Dodatkowo bieżąca obserwacja ucznia przez pracowników szkoły.
  • Kontynuacja wsparcia: długoterminowe wsparcie ucznia po powrocie do szkoły, obejmujące regularne sesje terapeutyczne, indywidualne podejście do edukacji oraz wsparcie w reintegracji z grupą rówieśniczą.

6. Dodatkowe realizacje:

  • Współpraca z lokalnymi instytucjami: nawiązanie stałej współpracy
    z lokalnymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, ośrodkami zdrowia psychicznego oraz organizacjami zajmującymi się zdrowiem psychicznym.
  • Kampanie świadomościowe: regularne kampanie informacyjne dotyczące zdrowia psychicznego, prewencji samobójstw, oraz dostępnych form wsparcia.
  • Anonimowe ankiety: przeprowadzanie anonimowych ankiet wśród uczniów, rodziców i pracowników szkoły w celu identyfikacji problemów i potrzeb związanych z zdrowiem psychicznym.
  • Program mentorstwa: wprowadzenie programu mentorstwa, w którym starsi uczniowie mogą wspierać młodszych, promując pozytywne wzorce
    i budowanie więzi społecznych.

 

Program może ulec modyfikacji w zależności od potrzeb i zasobów
danej placówki.


Program jest wyłączną własnością Firmy Może być inaczej – mgr Pamela Przybyła i nie może być realizowany przez inne podmioty bez zgody właściciela.

www.wstegazycia.pl

 

+48 570 524 324

mbin_terapia_traumy

biuro@mbin-terapia.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone  - Może być inaczej - mgr Pamela Przybyła (2024)